top of page

Ofte stilte spørsmål - Frequently Asked Questions

  • Hvordan fungerer Campr?
    Campr fungerer som AirBnB gjør for boliger. Vi gjør det trygt og enkelt å leie ut bobilen eller vognen din. Du laster opp kjøretøyet ditt med bilder og tekst og velger når du skal bruke den selv og til hvilken pris du vil leie den ut, resten av døgnene skal vi hjelpe deg å leie ut. Bilen din blir deretter publisert på Campr og nå kan leietaker sende forespørsler om å booke bilen din. Når du mottar en forespørsel får du en mail med informasjon om hvem som ønsker å booke den og du kan enkelt godkjenne denne eller be om mer informasjon. Hvis du velger å godkjenne vil vi trekke penger fra leietaker og disse overføres til deg når leien starter. Vi trekker også leietaker for depositum, slik at vi kan sikre eventuelle skader som kan oppstå i et leieforhold
  • Hvem står bak Campr?
    Campr er heleid av Ferda Norge AS, en av landets største forhandlere av bobiler og campingvogner. Ikke alle ønsker å eie en bobil eller vogn. Med over 40 års erfaring fra bransjen ønsket Ferda å gi flere personer tilgang til ferie på hjul.
  • Hvordan gjør jeg det med betaling?
    Utleier legger inn kontonummeret de vil ha pengene utbetalt på og pris per døgn du ønsker. Vi vil håndtere resten. Ved leiestart overfører vi leiebeløpet til utlleiers konto.
  • Hva gjør jeg med kostnader som påløper under leieforholdet (vask, bompenger etc.)?
    Ekstra kostnader som påløper under leieforholdet meldes inn i skjema for utlevering og vi anbefaler at disse gjøres opp direkte med leietaker via VIPPS eller liknende. Dersom leietaker er fra utlandet, kan disse kostnadene trekkes direkte fra depositumet.
  • Når får jeg pengene for utleie
    Pengene overføres ved leiestart og er på konto 2-5 dager senere, men du kan være trygg på at du får betaling for leien din.
  • Har dere noen kontrakt?
    Vi har en kontrakt du kan benytte. Dette er skjema for utlevering og skjema for tilbakelevering. Dette skal ta hensyn til det meste som kunne skje under et leieforhold.
  • Finnes det noen anbefaling om hvor mange kilometer som bør være inkludert, og hvor mye jeg bør ta for ekstra kilometer?
    Det er anbefalt å inkludere minst 250 km kjøring pr dag i leieforholdet. Kilometer utover dette anbefaler vi å belaste med 3,5,- pr. kilometer. Det er helt opp til eieren og bestemme dette. Det er også mange som har fri kjørelengde og baker dette inn i leieprisen.
  • Hva koster det å bruke Campr?
    Campr tar 15 % fra leiesummen du setter. F.eks 150kr av 1000kr per døgn. Dette for å dekke kostnader til tjenesten med forsikring, trygg betaling, kalenderfunksjonalitet, kundeservice osv.
  • Kan dere hjelpe til med å legge ut bobilen eller vogna på Campr?
    Ja det kan vi! Gå til denne siden så hjelper vi deg!
  • Kan leietaker reise til utlandet med bobilen/campingvognen jeg leier ut?
    Det er det eieren som bestemmer dette. Når bobilen/campingvognen blir lagt ut i Campr kan eieren bestemme om grensepasseringer er tillatt eller ikke. Det vil stå i annonsen hva som gjelder.
  • Hvor raskt må jeg svare på en booking forespørsel?
    Når du får en bookingforespørsel har du 36 timer på deg å svare. Etter 36 timer kan Campr kansellere bookingforespørselen så leietakeren kan finne en annen enhet.
  • Kan en leietaker kansellere en booking forespørsel?
    Leietakeren kan kansellere en forespørsel så lenge den ikke er besvart. Er den ikke besvart innen 36 timer, kan Campr kansellere forespøselen så leietaker kan finne seg en annen enhet å leie.
  • Hvordan sender jeg melding til leietaker?
    For å sende en melding til en leietaker, går du til "Bookinger og kalender" i menyen og trykker på den bookingen leietakeren har. Der kan du sende leietakeren en melding. Når du har send en melding der, vil du kunne se dette i "Meldinger" i menyen og fortsette meldingene der.
  • Hva gjør jeg hvis bobilen/campingenen ikke er tilgjengelig for utleie en periode?
    Du kan selv bestemme når den enheten din er ledig for utleie. Dette kan du endre i kalenderen til enheten din. Du går til menyen i Campr og trykker: - "Mine annonser" - Trykk på annonsen - "Rediger annonse" - Neste" som er nederst på siden helt til du får opp kalenderen - Merk de dagene bobilen/vognen er opptatt - "Neste" helt til det står Publiser - "Publiser"
  • Hvordan fungerer det med depositum?
    Campr tar inn depositum for hver leieperiode, så det trenger ikke du som utleier å gjøre. Depositumet trekkes 10 dager før leien og refunderes 10 dager etter leien er over. Depositumet kan brukes til å dekke skader som har oppstått under leie. Hvis det er bruk av bompenger, ferjer og andre ting, er det best at dette gjøres opp mellom utleier og leietaker. Hvis dette ikke er mulig kan depositumet brukes til dette. Hvis det skal trekkes i depositumet etter endt leie, skal "skjema for tilbakelevering" fylles ut, signeres av utleier og leietaker og sendes til post@campr.no.
  • Hvor finner jeg kvitteringer for utleiene mine?
    Du finner alle dine kvitteringer i menyen på Campr under "Min konto" og "Kvitteringer"
  • Hvordan fungerer Campr sin forsikring til utleiere?
    Campr sin forsikring for utleier trer i kraft hvis det har vært en skade på enheten under utleie som du som utleier bruker din forsikring for å dekke. Ved skade skal du informere ditt forsikringsselskap og få enheten takstet. Når enheten er takstet, skal taksten sendes til post@campr.no. Når ditt forsikringselskap har godkjent at de dekker skaden vil Campr sin forsikring tre i kraft. Campr sin forsikring vi da: - Dekke egenandel på din forsikring, maks kr 10.000,- - Utbetale 15% av skaden verdi som kompensasjon for eventult bonustap og omkostninger, maks kr 20.000,- - Hvis enheten ikke er kjørbar etter skaden, få dekket 50% av tapt leieinntekt (for maks 28 leiedager) du har på bekreftet leie i Campr, maks kr 30.000,- for bobil og kr 10.000,- for campingvogn.
  • Hvem kontakter jeg hvis det er skade på bobilen/campingvognen etter utleie?
    Ved skade skal dette fylles inn i "Skjema for tilbakelevering" som skal sendes til post@campr.no. Hvis dette er en skade som dekkes av forsikring, skal eieren i tillegg melde om skaden til sitt forsikringsselskap som oppretter sak. Når saken en godkjent av eierens forsikringsselskap, skal takst og skadenr meldes til post@campr.no.
  • Hvor finne jeg brukervilkårene?
    Brukervilkårene finner du her: https://www.blog.campr.no/vilkar
  • Kan leietaker kansellere en bekreftet booking?
    Kansellerer leietakeren 90 dager før leieperioden starter vil vi tilbakebetale hele leiebeløpet. Ved kansellering mellom 90 og 21 dager før Leieperioden starter vil leietakeren få tilbakebetalt 70% av leiebeløpet, foruten bestillingsgebyr til Campr. Ved kansellering mindre enn 21 dager før leieperioden starter vil ingen tilbakebetaling forekomme.
  • Kan eieren kansellere en booking som er bekreftet?
    Hvis en eier kansellerer en bekreftet bestilling, vil Leietakeren bli refundert i sin helhet, og krav om tilleggsbetalinger vil opphøre. Hvis avbestillingen skyldes Eierens mangler, vil Eieren være ansvarlig for alle direkte ekstrakostnader som Leietakeren må betale for å leie et alternativt kjøretøy, campingplass eller båtturer betalt før avbestillingen, dog alltid begrenset til en verdi på maksimalt 50% av Leiebeløpet. Eiers erstatningsansvar i henhold til dette punkt gjelder ikke hvis (a) kanselleringen skyldes at Kjøretøyet er skadet eller på annen måte er i ikke-utleiebar tilstand forårsaket av en forutgående utleie via Campr, eller hvis (b) kanselleringen skyldes force majeure.
  • Hva gjør jeg med skader på bobilen/vogna?
    Du melder inn skadene via skjema for tilbakelevering. Dette sendes deretter til post@campr.no.
  • Jeg har aldri kjørt bobil/campingvogn før. Får jeg opplæring?
    Ja, det vil du få. Når du henter enheten du har leid, vil du gå gjennom hvordan alt virker og sjekke om det er noen skader på enheten før du overtar den. Bruk denne tiden godt og spør eieren hvis du har noen spørsmål om hvordan ting fungerer.
  • Hvor henter jeg enheten?
    Enheten står som oftest hjemme hos eieren. Leietaker og eier kan også avtale annet sted for henting/levering. Er du i tvil om hvor man henter enheten, så send en melding til eieren.
  • Hva skjer ved utleveringen?
    Ved utleveringen går leietaker og eier gjennom enhten, sjekker for skader og gjennomfører en opplæring. "Skjema for utlevering" fylles ut og signeres av begge parter. Dette skjemaet finner du her: https://www.blog.campr.no/vilkar Tips: Bruk denne tiden godt. Vær sikre på at begge parter er inneforstått med betingelsene ved leie. Dette kan være bruk av bombrikke, antall kilometer inkludert i leien, tidpunkt for innlevering og andre ting.
  • Hva skjer ved innlevering?
    Ved innlevering går leietaker og utleier gjennom enheten og sjekker for skader. "Skjema for tilbakelevering" fylles ut og signeres av begge parter. Skjemaet finner du her: https://www.blog.campr.no/vilkar Ved skade skal dette meldes inn til post@campr.no og "Skjema for tilbakelevering" skal legges ved.
  • Bobilen er levert med halv tank, hva gjør jeg?
    Dette er regulert i skjema for tilbakelevering. Dette gjøres enten opp direkte med leietaker eller meldes inn til kundeservice for Campr med kvittering på oppfylling av tank.
  • Leietaker har ikke levert bobilen/vogna tidsnok, hva gjør jeg?
    Ved over 8 timer forsinkelse etter avtalt tid kan vi trekke et ekstra leiedøgn fra leietaker.
  • Hvor finner jeg "Skjema for innlevering" og "Skjema for utlevering"?
    Disse skjemaene finner du her: https://www.blog.campr.no/vilkar
  • Hva koster det å bruke Campr?
    Vi tar 20% i servicegebyr for håndtering av betaling, kundeservice og drift. Prisen legges på toppen av leiesummen, og fremkommer ved betaling. I tillegg må du betale et depositum på kr 10 000,- i forkant av leieforholdet, som blir tilbakebetalt 10 dager etter endt leie.
  • Hvordan fungerer det med forsikring?
    Skader meldes inn direkte gjennom skjema for tilbakelevering. Dette sendes deretter til post@campr.no for gjennomgang. Hvis omfanget på skader beløper seg til under 10,000,- anbefaler vi å gjøre opp direkte med eier. Ved større skader vil leier betale en egenandel på 4 000,- som trekkes direkte fra ditt depositum eller din konto.
  • Har dere (Ferda) noen bobiler til leie?
    Det beste er å starte med lokasjonen du vil reise fra og tidspunktet du ønsker å reise fra campr.no. Der får du en oversikt over tilgjengelige biler. Det er bare å sende en forespørsel direkte til bobileier. Ved spørsmål send epost til post@campr.no
  • Hvem ringer jeg dersom det skjer noe med bilen underveis?
    Vi anbefaler deg å ta direkte kontakt med utleier da han/hun kjenner kjøretøyet best. Har du leid bobil gjennom McRent eller Ferda, har du fått et eget telefonnummer du kan ringe.
  • Hvordan booker jeg en bobil/campingvogn i Campr?
    For å booke en bobil/campingvogn, må du først opprette en bruker i Campr. Brukeren må verifiseres med BankId eller ved å sende bilde av førerkort og pass til post@campr.no. Du må også legge inn betalingsinformasjon i profilen din for å kunne sende en forespørsel. Når du finner en enhet du vil booke, sender du en forespørsel via annonsen på www.campr.no. Hvis du har søkt opp enheter ved å legge inn sted og dato, vil du se en stor knapp med "Send forespørsel". Trykker du på denne vil siden ta deg gjennom et par spørsmål om reisen din og hva du ønsker av tilleggstjenester. Eieren har da 36 timer på seg til å svare på henvendelsen. Hvis eieren godkjenner forespørselen din, har du leid en enhet og kan begynne å glede deg til tur:-) Hvis du har funnet en enhet uten å ha lagt inn dato, vil du se en knapp med "Sjekk tilgjengelighet" Da kan du se når den er ledig, sette inn datoene du ønsker å leie den og trykke "Lagre datoer" Da ser du prisen på leien og kan trykke på "Send forespørsel". Merk at hvis eieren godkjenner forespørselen din, så har du leid enheten. Ha dette i tankene før du sender ut flere forespørsler samtidig.
  • Hvordan vet jeg at kjøretøyet er tilgjengelig?
    Hvis du har lagt inn dato i søkefeltet, så kommer bare de enhetene som er tilgjengelige for dine datoer opp. Hvis du ikke har lagt inn dato i søket ditt, kan du trykke på "Sjekk tilgjengelighet" på enheten og får da opp en kaldender som viser en sort strek over de datoene den er utilgjengelig.
  • Hvilket førerkort trenger jeg?
    Enheten i Campr er merket med hvilket forekort du trenger for å kjøre de. Du kan filtrere kjøretøyene etter type førekort når du søker på enheter i Campr. Merk at på campingvogn kommer det også an på bilen du skal dra campingvognen med. Det kan da være lurt å sjekke tilhengerkalkulatoren til Statens Vegvesen for å være sikker. Du finner den her: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/tilhenger/tilhengerkalkulator/
  • Er det tillatt med kjæledyr?
    Det står i annonsen på Campr om kjæledyr er tillatt. Du kan også legge inn dette i "Redigere filtre" etter du har søkt opp enheter.
  • Kan jeg sende inn flere forespørsler samtidig?
    Ja, det kan du, men det er da en fare for at du da også leier flere enheter. Hvis eieren godkjenner din foresørsel, så har du leid enheten du sendte forespørsel på. Hvis flere eiere godkjenner din forespørsel, leier du da flere enheter. Merk Regler for avbestilling: Kansellerer du 90 dager før leieperioden starter vil vi tilbakebetale hele leiebeløpet. Ved kansellering mellom 90 og 21 dager før Leieperioden starter vil du få tilbakebetalt 70% av leiebeløpet, foruten bestillingsgebyr til Campr. Ved kansellering mindre enn 21 dager før leieperioden starter vil ingen tilbakebetaling forekomme.
  • Hvor lang tid har eieren på å svare på min bookingforespørsel?
    Eierne har 36 timer på seg å svare på en forespørsel. Etter det kan du kansellere forespørselen din og sende en forespørsel på en annen enhet.
  • Hvordan sender jeg melding til eieren?
    Inne på annnsen til enheten er det et sort felt som gir informasjon om eieren. Her er det også en knapp for å sende en melding til eieren. Det er kun verifiserte brukere i Campr som kan sende meldiger til eiere.
  • Hvordan vet jeg hvor mange det kan være med i bobilen/campingvognen som er på Campr?
    Det er oppgitt i annonsen på Campr, men merk at flere bobiler som er registrert for 4 passasjerer, ikke alltid er praktisk innrettet for overnatting for 4 personer. Det samme gjelder også for vogn. Hvis fabrikanten oppgiv for eksempel at vognen har 7 sengeplasser, kan en eller flere av disse sengeplassene være i en sittegruppe som må res opp. Det er viktig å lese beskrivelsen av enheten og spørre eieren ved å sende en melding i Campr.
  • Må jeg sitte i setet hele tiden når vi kjører bobil?
    Ja, det må du. I tillegg må du også ha på sikkerhetsbeltet:-)
  • Hvordan fungerer betalingen for leie?
    Når din forespørsel er bekreftet av eier, vil Campr bruke det kortet du har lagt inn på profilen din til å betale for leien. Leien trekkes når det er 3 måneder til leien starter. Er du under 3 månder til leien starter når du sender en forespørsel, vil leien bli trukken med en gang. 10 dager før leien trekkes depositumet. Det blir refundert 10 dager etter leeien hvis alt er i orden med enheten du leide.
  • Hvordan fungerer det med depositum?
    10 dager før leien starter vil det bli trukket depositum for leien. Depositumet blir refundert 10 dager etter leie, hvis det ikke er noe skade på enheten du leide. Depositumet kan også brukes for å dekke bruk av for eksempel bombrikke og overkjørte kilometer. Da skal dette fylles inn av eier på "Skjema for tilbakelevering" og signeres av både eier og leietaker. Da vil summen som er avtalt utbetales til eier og resten freundert til leietaker.
  • Hvor høy er egenandelen for skade?
    Egenandelen for skade som dekkes av eiers forsikring er kr 4.000,-
  • Hva skjer hvis ikke min bookingforespørsel blir besvart?
    Er ikke din forespørsel besvart innen 36 timer, kan du kansellere den.
  • Hvordan avbryter jeg en bookingforespørsel som ikke er bekreftet?
    Gå til menyen på Campr og trykk på "Mine Reiser". Her ser du bookingene dine og kan trykke på den bookingen det gjelder. Bla deg helt ned på siden og trykk på "Kanseller reservasjon".
  • Må jeg betale noe hvis jeg kansellerer en booking?
    Hvis du kansellerer en forespørsel som ikke er bekreftet av eieren, må du ikke betale noe. Regler for avbestilling hvis forespørselen er godkjent av eieren: Kansellerer du 90 dager før leieperioden starter vil vi tilbakebetale hele leiebeløpet. Ved kansellering mellom 90 og 21 dager før Leieperioden starter vil du få tilbakebetalt 70% av leiebeløpet, foruten bestillingsgebyr til Campr. Ved kansellering mindre enn 21 dager før leieperioden starter vil ingen tilbakebetaling forekomme.
  • Jeg har aldri kjørt bobil/campingvogn før. Får jeg opplæring?
    Ja, det vil du få. Når du henter enheten du har leid, vil du gå gjennom hvordan alt virker og sjekke om det er noen skader på enheten før du overtar den. Bruk denne tiden godt og spør eieren hvis du har noen spørsmål om hvordan ting fungerer.
  • Hvordan gjøres det med bruk av bombrikke og andre utgifter på tur?
    Dette gjøres opp mellom utleier og leietaker ved innlevering. Det anbefales at dere gjør dette med Vipps eller andre løsninger. Skulle ikke dette være mulig, så kan depositumet brukes til dette. Da må dette fylles inn i "Skjema for tilbakelevering" og sendes til post@campr.no.
  • Er bobilen/Campingvognen forsikret?
    Ja, eieren har ansvaret for at enheten du leier er forsikret. Skulle det oppstå en skade som dekkes av eierns forsikring, blir leietaker trukket kr 4.000,- i egenandel. Dette blir trukket fra depositumet eller den betalingsmetoden leietaker har lagt inn på profilen sin i Campr.
  • Hvordan vasker jeg en bobil/campingvogn utvendig?
    I de fleste tilfeller ønsker eieren og gjøre dette selv. Vinduene i bodelen på bobilen og alle vinduene på en campingvogn er ikke glad i såpe. Det skal ikke brukes såpe på vinduene, ikke kost og ikke mikrofiberklut. Det skal brukes såpe som er til formålet og en myk kost. Høytrykkspyling skal ikke forekomme, da det er pakninger rundt vinduer og luke som ikke tåler dette.
  • Hvordan vasker jeg en bobil/campingvogn innvendig?
    Dette utfører du selv, med mindre du har valgt det som en tilleggstjeneste. Hør med eieren hvordan dette ønskes gjort. Bobilene skal vaskes kun med såpe og vann. Det skal ikke brukes sterke kjemikalier. Mikrofiberkluter må ikke brukes, da dette vil gjøre vinduer og andre plastflater matte.
  • Det er en annen pris på døgnleien enn det som står i annonsen. Hvorfor?
    Enhetene i Campr er priset etter 3 sesonger. Lavsesong (nov-mar), Mellomsesong (Apr-mai, sep-okt) og høysesong (jun-aug). Den prisen som vises i annonsen er fra pris, med andre ord den rimligste prisen. Hvis du legger inn datoer på et søk eller sjekker tilgjengeligheten på en spesifik enhet, er det aktuelle prisen for den sesongen som kommer opp.
  • Hvor finner jeg brukervilkårene?
    Brukervilkårene finner du her: https://www.blog.campr.no/vilkar
  • Kan leietaker kansellere en bekreftet booking?
    Kansellerer leietakeren 90 dager før leieperioden starter vil vi tilbakebetale hele leiebeløpet. Ved kansellering mellom 90 og 21 dager før Leieperioden starter vil leietakeren få tilbakebetalt 70% av leiebeløpet, foruten bestillingsgebyr til Campr. Ved kansellering mindre enn 21 dager før leieperioden starter vil ingen tilbakebetaling forekomme.
  • Kan eieren kansellere en booking som er bekreftet?
    Hvis en eier kansellerer en bekreftet bestilling, vil Leietakeren bli refundert i sin helhet, og krav om tilleggsbetalinger vil opphøre. Hvis avbestillingen skyldes Eierens mangler, vil Eieren være ansvarlig for alle direkte ekstrakostnader som Leietakeren må betale for å leie et alternativt kjøretøy, campingplass eller båtturer betalt før avbestillingen, dog alltid begrenset til en verdi på maksimalt 50% av Leiebeløpet. Eiers erstatningsansvar i henhold til dette punkt gjelder ikke hvis (a) kanselleringen skyldes at Kjøretøyet er skadet eller på annen måte er i ikke-utleiebar tilstand forårsaket av en forutgående utleie via Campr, eller hvis (b) kanselleringen skyldes force majeure.
bottom of page